Åpent kontorlandskap? Nei, takk!

Åpent kontorlandskap? Nei, takk!

– Jeg slipper å være oppi folk. Jeg er litt folkesky, sier tømmerbilsjåfør Arnstein Asbjørnsen (43).

Han har forsøkt seg i kontorjobb i to uker.

– De dagene er de verste jeg har hatt på jobb. Jeg satt der og så ut. Jeg ville bare ut på heiene, sier Arnstein.

På rett hylle

– Alle advarte meg fra å jobbe i skogen. De synes heller jeg skulle velge industrien, men jeg har enda ikke opplevd permittering fra jobber med skog.

– Å kjøre tømmerbil er ingen gullgruve, men det er en fryktelig trivelig jobb. Jeg hadde valgt det samme igjen.

– Nær skauen

– Jeg liker å jobbe med tømmer og tre. Jeg vil være nær skauen, kjenne lukta av nyhogd tømmer og se skogsmaskiner. Jeg er ikke et flokkdyr.

– Skulle jeg jobbet med noe annet, kunne jeg tenkt meg helikopterpilot. Men man må jo se sine begrensninger, mener Arnstein.

Fra motorsag til skogsmaskin

Han vokste opp i Øyestad i Arendal med en far som drev verksted og hadde lastebil. Interessen for transportyrket ble lagt tidlig.

Oppveksten på landet gjorde at han tidlig jobbet i skogen med motorsag og har kjørt både flisbil og skogsmaskin før han ble tømmerbilsjåfør.

Jobben tar mye tid. Det er ofte lange dager. Til mange ulike tider på døgnet.

– Da er det greit at de hjemme er på min side, sier sjåføren, som er far til Asbjørn og Thea på 3 og 4 år.

Fleksibel sjåfør

– Jeg kjører i snitt tre til fire tømmerlass om dagen fra skog til kunde. Jeg styrer meg selv. Som regel legger jeg en plan dagen før, men jeg må alltid være forberedt på endringer.

– Jeg må kjøre der det trengs. Det er frihet under ansvar.

I fjor fikk Arnstein ny tømmerbil. En ny bil koster rundt 4 millioner med henger og kran.

– Av og til kjører jeg på noen fæle veier. Oppfordringen til skogeier er å legge grus på skogsbilveien før vi kommer for å hente tømmer – og ikke etterpå.

Kjedelig med heftelser

– Langs veien må det ryddes bort kvist og greiner som henger ut i veien. Snuplassen der vi skal hente tømmeret, må være ryddet for redskap og traktor.

– Det kan høres ut som filleting, men dette gjør jobben min kronglete og tar mer tid. Jeg blir ikke irritert, men litt oppgitt.

– Vi kjører også ofte når det er glatt og mørkt. Da er det kjedelig å bli heftet av sånne ting som enkelt kunne vært ryddet vekk.

Arnstein skriver timer og avvik på slike heftelser.

– Jeg kan ikke bruke to – tre timer på å få snudd bilen eller rydde langs veien uten kompensasjon. Dette er ikke vrangvilje fra min side. Jeg vil bare ikke ødelegge bil og utstyr.

Den rolige typen

Arnstein er løsningsorientert og tålmodig. Og han mener selv at det er en fordel å være av den rolige typen. Som når det er værskifte fra minus 7 til sprutregn på en time langt inne på heia.

– Da stoppet jeg bilen og ventet i noen timer til veien var strødd. Det ble ikke noe lass den dagen.

– Er det dårlige veier eller kjøreforhold, kan du enten banne situasjonen nord og ned og bli stressa – eller kjøre lasset senere.

Arnstein har nesten åtte år bak seg som tømmerbilsjåfør for Sørlandstømmer AS og har ingen planer om å skifte jobb.

– For meg er det å kjøre tømmerbil en jobb, hobby og livsstil.