Ingunn kurerer tømmerbilangst

Ingunn kurerer tømmerbilangst

Da mange gruet seg til å møte tømmerbilen på den smale bygdeveien, fant Ingunn Sudgarden en smart løsning.

Alle kjøreturer med tømmer blir publisert på Facebook-gruppa Den gule gru. Bak rattet på den gule tømmerbilen denne dagen, sitter Magnus Roheim.

– Nå skal jeg bare oppdatere gruppa og skrive at jeg kjører innover, forklarer han.

150 lass med tømmer

Med stor hogstaktivitet i bygda Langlim i Seljord, skal 6000 kubikk med tømmer hentes. Det tilsvarer minst 150 lass med tømmer.

Magnus og hans to kollegaer i Langkås Transport, kjører alle gule tømmerbiler. De skal kjøre den 11 kilometer lange bygdeveien flere ganger daglig i mange uker.

En smal bygdevei, som er bratt og glatt med skarpe svinger, fikk flere bygdefolk til å grue seg til vinterens hogst. Det må rygges, lirkes og lures for at bil og tømmerbil skal passere hverandre.

Ingunns mann, Guttorm Dalen, kjører hogstmaskinen som utfører hogsten. Han fikk mange telefoner fra bekymrede folk. Om han visste når tømmerbilen kom for å hente tømmer i dag?

– Godt mottatt

– Det ble tungvint med alle telefonene og oppdateringer på hva som skjedde når. Da fikk jeg ideen om en gruppe på Facebook.

– Jeg inviterte alle i bygda, cirka 40 personer, pluss søppelbilen, postbudet og hjemmesykepleien. De fleste i Langlim er på Facebook, så løsningen er veldig godt mottatt.

– Jeg er født og oppvokst i Langlim, så jeg gruer meg ikke til å kjøre på all slags føre. Jeg skjønner likevel godt at det føles skummelt å møte andre på veien. Spesielt eldre bilister er ikke glad i å rygge.

– Sjåførene er flinke til å skrive når de kjører inn og ut. Da kan du unngå kjøretur akkurat på den tiden tømmerbilen er på veien. Det var datteren min som ga navnet til gruppa, forklarer Ingunn.

Ove oppdaterer om føre

På Den gule gru kan Ove Nordbø, som vedlikeholder veien, oppdatere dagens føreforhold og melde om utført brøyting og strøing.

Det er stålis overalt denne dagen etter nattens regn. Magnus er vant til å kjøre på alle typer vinterføre, men blir ekstra fornøyd når Ove har sørget for å strø tidlig på morgenen. Turen inn etter tømmeret går fint.

– Ove er kjempeflink. Han fortjener skryt. Jeg kan også selv strø foran hjulene på tømmerbilen mens jeg kjører, forklarer Magnus. Han har små sandkasser foran hjulene. Han strør rett og slett etter behov ved å trykke på en bryter ved siden av rattet.

Unngår trøbbel med god plan

– Bildekkene er varme når jeg stopper for å laste. Da kan hjulene sige litt ned i isen. Med sand under før jeg laster, kommer jeg lett i gang med tungt lass, sier Magnus før han går bak til kranen for å løfte tømmeret på hengeren.

På tømmerbiler er krana plassert bakerst for å legge tyngden riktig på den bakhjulsdrevne bilen.

Det tar 1,5 time å kjøre inn, laste opp og kjøre ut. Den ene skogeieren som har bestilt hogst fra AT Skog, er Bjørn Vidar Nordskog Moen.

– Med denne hogsten blir landskapet mer åpent og det er folk fornøyde med. Jeg jobber litt i skogen selv. Jeg synes det er moro, sier skogeieren, som skryter av hele teamet som utfører jobben med tømmeret, fra tømmerbil til hogstmaskin.

Skapt for utfordringer

– Det er mange dårlige veier. Det verste føret er blank is, slik som i dag. Vi har heldigvis det beste utstyret. Tømmerbilen er skapt for store utfordringer. Bilen har tandemdrift, som betyr at den trekker på alle fire hjulene bak.

– Jeg har da også mulighet til å avlaste aksel bak og styre mer vekt til aksel foran. Bildekkene er av topp kvalitet og det er 730 hestekrefter som jobber, forklarer Magnus.

Det er god stemning i Langlim. Problemet med stor tømmerbil på smal bygdevei er løst. Alle får gjort jobben sin.

– Folk er tryggere 

– For meg betyr gruppa på Facebook at folk i bygda er tryggere. Flere uker med fare for å møte tømmerbil, ble et mareritt for mange. For meg er dette jobben, som jeg trives kjempegodt med.

– Jeg har absolutt respekt for dårlig føre, men gruer meg ikke. Stort sett går det greit. Vi vet hva vi driver med og tar ingen sjanser.

Magnus tar fram mobilen. Han er tilbake på hovedveien etter dagens første tur inn til Langlim. Han oppdaterer Den gule gru, fyller kaffekoppen og begynner på kjøreturen til tømmerkunden.

Lasset skal til Moelven i Numedal. Tømmerbilen krabber sakte oppover bakkene forbi Nutheim med tungt lass, men Magnus sørger for at bilene kan kjøre forbi.

– Hvordan opplever du forståelse fra bilister på hovedveien?

– Det er litt forskjellig, svare Magnus diplomatisk. Han har sett et skilt bak på en tømmerbil, som hadde et greit budskap til utålmodige bilister: «Hvis du irriterer deg over at det går seint i denne bakken – prøv å tørke deg med plastikk».