Millionavtale om tømmerfrakt til sjøs

Med stor etterspørsel etter transportkapasitet til sjøs, var det en stor lettelse for AT Skog og eksportselskapet Viken AT Market å underskrive kontrakten som sikrer tømmerfrakt fram til 2025.

Et godt samarbeid og en kontraktsinngåelse verdt 160 millioner kroner ble nylig feiret i Bergen.

Hovedbilde: Foran fra v. Supply Chain Manager, Kjersti Denver, i Viken AT Market, marked- og logistikksjef Hans Erik Røra i AT Skog og Chartering Manager i Arriva Shipping, Bjørn Ødegård.
Bak fra v. Christina Bjørneli fra Norbroker Shipping & Trading, teamleder i AT Skog for marked og logistikk i vest, John Elter, skipsmegler Bjarte Hystad fra Norbroker Shipping & Trading, transportleder i AT Skog, Inga Apeland og markedskoordinator i AT Skog, Per Eivind Rekve.

Skogbruk involverer motorsag, hogstmaskin og tømmerbil, men også skip. Arriva Shipping er allerede en god samarbeidspartner for Viken AT Market (VAM), som er eksportselskapet til AT Skog og Viken Skog.

– Det kjennes veldig trygt og komfortabelt å få landet denne avtalen. Vi har god erfaring med Arriva, sier Supply Chain Manager i VAM, Kjersti Denver.

Hun er leder for all logistikk knyttet til terminaler og båtanløp. Kontrakten innebærer frakt av tømmer til kunder i Europa, men også skipninger til kunder innenlands for AT Skog.

stor verdi

– Uten en fraktavtale er tømmeret fra Vestlandet lite verdt. Nesten alt som hogges i denne landsdelen går til eksport.

– I snitt går det en tømmerbåt i uka til Europa med vestlandstømmer, sier AT Skogs teamleder for marked og logistikk i vest, John Elter.

– Denne avtalen har også et miljøperspektiv. Vi samarbeider med en aktør med nyere flåte og vi forventer at dette gir et redusert CO₂ utslipp med 10 prosent sammenliknet med den tidligere shippingavtalen vi hadde, legger Elter til.

Partner i Arriva Shipping og Chartering Manager, Bjørn Ødegård, bekrefter at kontrakten med AT Skog er av en betydelig størrelse.

– Vi tenker langsiktig når vi inngår kontrakter. Arriva har nå en langsiktig avtale med en spennende aktør.

– Tømmer er også en bransje vi ønsker å delta i. Det betyr noe for oss hva vi frakter, sier Ødegård.

– glad for samarbeidet

I forhandlingene fram til kontrakten har skipsmegler Bjarte Hystad fra Norbroker Shipping & Trading AS en sentral rolle.

– Markedet i dag krever at aktørene med fraktbehov er tidlig ute. Det er mye varer som skal fraktes, samtidig som det ikke er nok transportkapasitet. Skipsaktørene har lange ventelister, sier Hystad, som er en viktig brikke i den detaljstyrte daglige logistikken for å få tømmeret fram til kundene i rett tid.

– Vi snakker sammen fra to til 10 ganger daglig, mener Hystad – og transportleder i AT Skog, Inga Apeland, og Kjersti Denver er ikke helt uenig.

En dag uten kontakt, er en merkelig dag for trekløveret bak vareflyten.

– Arriva har lenge vært en pålitelig samarbeidspartner for oss. De skiper allerede tømmer fra kaiene våre i sør. Jeg er glad for at de nå kommer inn på vestlandsmarkedet, sier Kjersti Denver.

FAKTA

Arriva Shipping

SELSKAP: Arriva Shipping ble etablert i 1972 av Johannes Matre. I dag er hovedkontoret i Ølensvåg med avdelingskontor i Stavanger og Gdansk. 140 ansatte.

FLÅTE: 9 selveide skip og 4 innleide, der 7 er egnet for tømmerfrakt. Et hybridskip er under bygging, Nor Viking, som blir levert i 2022.

FRAKT: I 2020 fraktet selskapet rundt 4,6 millioner tonn industrirelatert last.

fakta

Viken AT Market

EKSPORT: Konkurransekraftig eksportkanal for tømmer og flis. Etablert i 2015 som et rent eksportselskap for AT Skog og Viken Skog, som eier 50 prosent hver. Selskapet har 3 ansatte.

AKTIVITET: Frakter 2500 til 6000 kubikk tømmer per båt. Organiserer 200 anløp årlig. Skiper tømmer fra 30 havner (seks havner fra Oslofjorden til Mandal – på Vestlandet skipes tømmer fra 26 kaier).  

Tømmer fra Agder, som skal skipes fra Strømsvika i Mandal.
Arriva Shipping har 7 egne og 2 innleide skip, som kan frakte tømmer.