Yngvar opplever tidenes etterspørsel

Jeg har ikke opplevd en så dramatisk situasjon i min tid. I juni måtte vi stenge området for kunder. Det var bilkø for å kjøpe terrassebord, sier daglig leder Yngvar Hasås.

Han finner fram sykkelen, som han bruker for å komme seg rundt på den 80 mål store bedriftstomta til Hasås AS.

Sjefen på sykkelen er blitt et begrep. Han liker å trille rundt, se hva ansatte jobber med og slå av en prat.

hengekøye og terrasse

– Jeg vil gjerne være synlig og se hver ansatt. Da er det praktisk å sykle rundt.

– Jeg liker å forstå hva de holder på med, men jeg trenger ikke vite alt. Jeg må jo begrense meg, sier Yngvar, som har jobbet lange dager i alle år.

Det siste året har vært spesielt travelt. For det er ikke bare dopapir og hengekøyer som er blitt svært etterspurt det siste året. Folk vil også bygge hytte, terrasse og pusse opp. 

Oppvekst på sagbruk

På Kodal i Sandefjord produseres førsteklasses kvalitet i trelast. Firmaets historie begynner med en gårdssag i 1957, som Yngvars far og onkel startet opp.

Yngvar vokste opp rett ved sagbruket.

– Da telefonen ringte, kunne vi bare rope til far at det var telefon. Vi hadde også ei kubjelle som vi kunne ringe med for å bli hørt. Jeg hadde kjørt mye truck da jeg var 11 år.

Yngvar foretrekker to hjul på jobb og når han skal rulle de få meterne hjem.

Handelshuset Hasås – kjent for å produsere det beste fra stammen.
radius på 200 meter

– Jeg overtok i 1985 da faren min falt ned og fikk brudd i hodet. Da ble det mer og mer jeg som overtok driften.

– Det var ikke et spørsmål om jeg ville, sier Yngvar, som likevel har trives med oppgaven.

Yngvar synes det var veldig trivelig at også datter og sønn valgte å satse videre i familiebedriften som tredje generasjon.

Far sjøl bor, spiser, sover og jobber i en radius på 200 meter. Omsetningen i Hasås har økt fra 50 millioner kroner i 1985 til 333 millioner kroner i fjor.

salget

Å drive Hasås framover mot nye markeder og produkter har tatt alt av ledig tid.

Derfor kom også tiden da Yngvar, kona og barna måtte tenke litt ekstra på hvor lenge Hasås skal være en familiebedrift. Det endte med salg.

AT Skog kjøpte alle aksjene på forsommeren. Yngvar er fortsatt daglig leder.

– AT Skog er en sterk industriell aktør som ønsker å utvikle bedriften videre og trygge arbeidsplassene i tiden fremover.

– Vi er sikre på at dette vil bidra til at Hasås blir en enda sterkere aktør i et stadig tøffere marked, sier Yngvar om beslutningen.

Yngvar slår av en prat med lagerekspeditør Nicolai Stensland.
Fagarbeider Svein Asle Sandland i høvleriet er en av 60 ansatte som yter service hver dag.
økte priser og tøffere marked

Han sitter i møterommet som heter Mathias, oppkalt etter onkelen. Han må forklare mange rekorder i år. Rekordhøy omsetning, og rekordhøy trelastpris.

– Trelastprisen har i utgangspunktet vært for lav i Norge, sammenliknet med prisnivået i Europa. Derfor kommer ikke prisen til å gå ned til nivået før korona.

– I vår bransje finnes det ikke prislister på råvarer. Det er tilbud og etterspørsel. Jeg tror prisøkningen vil fortsette. Og økningen gjelder ikke bare trelast, men alt man kan bygge med som stål, betong og isopor.

– Det er ikke mangel på tømmer i markedet, men det er for lite kapasitet hos sagbrukene til å produsere mer til et marked der etterspørselen plutselig eksploderte, forklarer Yngvar.

Yngvar er opptatt av langsiktighet. Selv om Hasås blir nedringt av kunder med høye bud på varene, prioriteres de faste kundene.

det beste fra stammen

Hasås har et bredt spekter av kunder, fra forhandlere og proffkunder tilknyttet byggevarekjeder til industriell trehusproduksjon. I den store produksjonsavdelingen produseres det utvendig kledning av det beste råstoffet, som også fabrikkmales.

Hasås tilbyr standardprodukter og skreddersøm etter kundens behov. I tillegg til egne ferdigvarer, har Hasås et komplett lager av trelast og byggevarer – større enn hos de fleste i bransjen.

– Dette ordner vi, sier Yngvar om servicefilosofien til Hasås, som er forankret i alle ledd.

– For noen er det så lett å si nei. Da skal i hvert fall vi fikse det.

helt bananas sommer

Som leder tror Yngvar på eksempelets makt.

– Ha godt humør og gjøre sitt beste, sier 65-åringen, som har bygd opp en solid og godt drevet bedrift sammen med 60 ansatte.

Sommeren går med til noen turer på hytta med kona, men ellers blir det jobbing.

Det skal jo blant annet produseres sju millioner meter utvending kledning i år – og 500 000 meter spesialhøvlede produkter til et marked, som ifølge Yngvar, er helt bananas.

Se mer om Hasås: Nyheter

Tilgjengelighet på varer: Oppdatert info fra Hasås