Tollef har kjøpt skogsmaskiner for 26 millioner. – Det er bare et tall

– Jeg bekymrer meg ikke for millioner i gjeld. Det som ville bekymret meg, er hvis maskinførerne sier opp og vil gjøre noe annet enn å kjøre skogsmaskin, sier skogsentreprenør Tollef Grønvold.

Han har møtt opp til pølsefest ved en skogsdrift i Nissedal, som firmaet hans utfører.  I en sirkel rundt bålet sitter Olav, Geir og Tore, som er ansatt av Tollef som førere av skogsmaskinene.

Gjengen som markerte at Tollef Grønvold har mottatt nye skogsmaskiner. Fra v. skogsmaskinfører Geir Myrstrand, skogbruksleder Olav Inge Nordbø i AT Skog, skogsmaskinfører Tore Teksle, selger Kjell Arild Haugen fra Komatsu Forest, tømmerbilsjåfør Per Arvid Lauvdal, skogsmaskinfører Olav T. Veum og tømmerbilsjåfør Kurt Felle.

Han har sju ansatte og utfører hogst og framkjøring av tømmer på oppdrag for AT Skog i Nissedal, Fyresdal, Kviteseid, Drangedal og Gjerstad.

– Litt vågalt

– Vonde skuldre kan gjøre meg søvnløs, men ikke gjeld. Det er bare å betale det jeg skal i tide. Så enkelt er det, presiserer Tollef (60).

Han antyder at det kanskje er litt vågalt å investere så mye penger i skogsmaskiner i voksen alder, men hvorfor ikke?

Skogeierne i kommunene han utfører skogsoppdrag i, trenger tjenestene hans. Samarbeidet med skogbruksleder Olav Inge Nordbø i AT Skog er godt og oppdragene står i kø. Det er mer enn nok å gjøre.

Fornyer og utvider

I tillegg til at Tollef hadde behov for å fornye flere skogsmaskiner etter rundt 7000 timers kjøring, har han utvidet driftskapasiteten med et hogstlag til. Å kjøpe inn hogstmaskin og lassbærer til et hogstlag, er alene en investering på drøyt 9 millioner kroner.

– Jeg begynte å jobbe i skogen i 1980. Den første skogsmaskinen kjøpte jeg i 1995. Siden har det blitt mer og mer å gjøre, sier Tollef.

– Når maskinene er i gang i en skog, ser naboene aktivitet. Da sprer interessen seg. Da vil naboene også hogge, erfarer skogbruksleder Olav Inge.

Seks maskiner

Dermed har bestillingen til maskinleverandøren, som i Tollefs tilfelle er Komatsu Forest, blitt seks. Fire av dem ble levert i mars etter halvannet års ventetid. De neste to kommer på plass til høsten og på nyåret i 2024.

– Normal leveringstid er tre – fire måneder, men etter 2021 er det vanskelig å skaffe nok deler til produksjonen. Derfor tar det veldig lang tid. Det er kjedelig for Tollef å måtte vente så lenge, men hell i uhell er at han skrev kontrakt på maskinene før prisene økte kraftig. Det har han spart opp mot en million kroner per maskin på, sier selger i Komatsu, Kjell Arild Haugen.

– De fleste jeg selger skogsmaskiner til, er entreprenører som tidligere i livet var skogsarbeidere med motorsag. Det er solide folk, som tør å satse og vet hva som kreves, sier Haugen, som reiser rundt til skogsmaskinkunder i hele Sør-Norge.

Den beste kontorstolen

Olav T. Veum er en av Tollefs maskinførere. Han er kjempefornøyd med den nye lassbæreren, som har enda flere finesser enn den forrige.

Skogsmaskinfører Olav T. Veum frakter tømmeret ut av skogen. Han har kjørt lassbærer i Tollefs firma siden 2007.

– Det er gildt med ny maskin, men jeg har vært altfor lenge i jobb i skogen til å ha høye skuldre på den første kjøreturen. Den første ripa i lakken kom allerede etter et par timer inne på hogstfeltet, sier Olav, som er spesielt fornøyd med kranstyringen.

– Den er mer behagelig og reagerer kjapt på ønsket bevegelse. Det er mer demping i setet og i hytta. Det er viktig, for vi sitter mange timer i uka i maskinen. Du finner ikke en kontorstol som er bedre enn denne stolen jeg sitter i, konkluderer han på en liten visning inn i førerhytta.

– Må like skog og maskiner

Alt som skjer i arbeidsutførelsen blir dokumentert i maskinen, fra hvor tømmeret han skal kjøre ut med lassbæreren ligger i terrenget, til volum og sortiment.

En ting er solide og driftssikre skogsmaskiner. Den viktigste brikken er føreren som skal styre maskinen. Olav har kjørt lassbærer i Tollefs firma siden 2007.

– Alle kan bli gode førere med nok trening, men du må like skogen og like å være alene. Det er også en fordel å like maskiner, for du må bli godt kjent med maskinen du skal styre. Med full last veier den 50 tonn, så jeg må kjøre med fornuft, forklarer Olav.

– Heldig

Tollef kjører skogsmaskin selv ved behov, men sørger også for at logistikken med maskinene ikke tar for mye tid vekk fra hogst og framkjøring av tømmer. Han legger til rette for utkjøringstraseer med gravemaskinen og flytter selv maskinene fra en drift til neste med lastebil.

– Jeg er heldig som har flinke folk i arbeid. Det hjelper ikke med flotte maskiner hvis du ikke har folk, konkluderer skogsentreprenøren fra Kviteseid.

To av de nye skogsmaskinene i Tollefs firma kjøres av Sebastian Malmstrøm og Kenneth Felle. De utfører hogstoppdrag for AT Skog i Gjerstad. Foto: Kjell Arild Haugen
Skrevet av Stine Solbakken
25/04/2023