Tømmerbilen er Solans andre hjem

– Det er trivelig å ha valpen med. Det er mye selskap hele dagen med Solan, sier tømmerbilsjåfør Ingar Tjønnås.

Valpen har vært med matfar på jobb i to uker. Han kan rutinene nå. Tømmer hentes og leveres. Med mange tissepauser underveis.

Ingar (41) bor i Bø i Midt-Telemark. Hjemme har han to hunder fra før, som klarer seg godt mens han er på jobb for Langkaas og sønn, som transporterer tømmer fra skog til kunde for AT Skog.

Drøm i oppfyllelse

– Tidligere kjørte jeg langtransport i utlandet og til Vestlandet. I 10 år dro jeg hjemmefra søndag og kom hjem seint fredag. Det er en livsstil å bo i bilen seks dager i uka.

– Å kjøre tømmerbil er en drøm som gikk i oppfyllelse i 2011. Jeg har ikke angret en eneste dag. Jeg synes det er moro. Ingen dag er lik, sier Ingar, mens Solan ligger krøllet sammen i hundesengen ved siden av førersetet.

Jobb, hund og jakt

– I denne jobben kan jeg komme hjem hver dag. Det gjør at jeg kan kombinere det jeg liker best, som er tømmerbilkjøring, jakt og hund. I ukedagene blir det ofte lange dager på jobb før jeg etter jobb får trent hundene. Jeg trener hundene 365 dager i året. Hver helg er jeg på jakt, oppsummerer Ingar, mens vi nærmer oss første tissepause.

Solan er det siste familiemedlemmet, som skal lære seg å gjøre de rette tingene. Som å varsle at tømmerbilen må svinge inn på en rasteplass.

Solan piper litt. Da er ikke Ingar sein om å stoppe. I sikksakksvingene ned mot Dalen i Tokke, viser Solan at han begynner å knekke koden.

Med utsikt over nydelig vinterlandskap, får valpen en godbit som belønning. Inne i førerhuset er det som en liten stue. Det er varmt, vegg til vegg – teppe, kaffe på termos og innesko. Solan må ikke bli en teppetisser.

– Solan må sosialiseres for å bli en god elghund. Det går veldig fint å ha med valp i bilen. Om han skulle bli urolig, kan han ligge i buret. Så lenge han finner ro i kurven, kan han ligger der, sier Ingar. Solan liker tydelig nærhet til eier, litt kløing bak øret og at tømmerbilen gynger rolig bortover, nedover og oppover.

– Alle tre hundene mine har vært med på jobb, men så blir de for store og må være hjemme. Da har de det best i hundegården. Jeg ser mange langtransportsjåfører som har hund med i bilen. Jeg tror ikke det er så uvanlig. Det er mye selskap.

Ingar stopper tømmerbilen ved hogsten, der neste lass skal hentes. En annen tømmerbil er allerede i gang med å laste opp, så Solan får en ny luftetur der han lager en gul flekk i snøkanten. Ny godbit i belønning.

Strøkasse ved hvert hjul

Før Ingar begynner å laste opp tømmer, strør han under hjulene. Ved hvert drivhjul er tømmerbilen utstyrt med en liten strøkasse. Han trykker på en knapp i førerhuset, som slipper en passe mengde strøsand ned på bakken før Ingar ruller bilen dit han nå får feste.

– Med fullt tømmerlass kan det være vanskelig å komme i gang igjen uten å strø. Hjulene er varme når jeg stopper, så de synker litt ned i snøen, forklarer Ingar. En smart funksjon som også er god på glatt føre.

– Må ikke ha nikkelallergi

– Er det veldig dårlig kjøreforhold, kan jeg gjøre om på rekkefølgen av oppdrag eller ta en dag med vedlikehold på bilen. Det er sjelden jeg opplever at bilen sklir. Vi har veldig gode dekk og kjettinger skal brukes. De skal på før en situasjon oppstår. Det kan nok mange utenlandske sjåfører bli bedre på.

– Hvilke egenskaper må til for å bli en god tømmerbilsjåfør?

– Du må ikke være redd for å prøve og ikke stresse deg opp i ulike situasjoner. Du må heller ikke være treg med å legge på kjettinger. Med andre ord må du ikke ha nikkelallergi når du kjører tømmerbil. Hittil i år har jeg brukt mer kjetting enn jeg gjorde i hele fjor, konkluderer Ingar.

Vil ikke frakte hva som helst

En vanlig arbeidsdag for Ingar er mellom 40 og 50 mil i tømmerbilen. Han tar dagene som de kommer.

– Det er noe eget å frakte tømmer. Jeg får være ute i skogen og kjenne lukta av tømmer. Dessuten frakter vi en viktig ressurs. Det betyr mye for meg hva jeg frakter, sier han. I bakgrunnen høres countrymusikk, men Ingar liker også å lytte til podkast.

– Jakt- og fiskepodden og Jegerpodden er ukens høydepunkt med nye episoder hver fredag.

Solan skal tisse igjen.

Denne gangen kombineres det med fotografering av tømmerlasset på rasteplassen ved Seljordvannet.

– Tømmeret skal måles inn når jeg kommer fram, men da er det mørkt. Jeg tar derfor bildene av lasset her, forklarer Ingar før det skumrer.

Han bruker en app, der han sender bildene til Norsk virkesmåling. I neste minutt får han en bekreftelse på at bildene er godkjent. Solan lager gul flekk i snøen igjen, får en godbit og er klar for siste etappe med tømmerkjøring.

– Hva jeg hadde valgt av yrke om jeg var 18 år igjen? Da hadde jeg begynt rett på tømmerbil eller skogsmaskin. Jeg vil være nær skogen.

Skrevet av Stine Solbakken
26/12/2023